سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
جهاد اقتصادی
 
 
جمعه 91 مرداد 13 :: 12:0 صبح ::  نویسنده : پوررحیمی

سال 91 سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامیده شده است آن هم زمانی که حداقل 4 سال است که دیگر خبری از امنیت سرمایه و سرمایه گذاری در جهان نیست، و دقیقا در این شرایط انتخاب چنین شعاری برای سرلوحه قرار گرفتن در راس امور سیاست گذاری، صنعتی و اقتصادی و مالی، نعره بسیاری از کسانی که به توانستن ایرانی باور ندارند، درآورده است. اغلب آن ها با این دلیل که غرب غوطه ور در ثروت با آن تکنولوژی عظیم و خیره کننده صنعتی و اقتصاد سرشار از همه ی شاخص های مثبت، امروز در سراشیبی سقوط و ورطه ی نابودی قرار گرفته، نفس ایده ی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را زیر سوال می برند و برخی نیز با رندی آنرا تغییر چهره ای از اقتصاد ریاضتی یا ریاضت اقتصادی می دانند.

ریاضت اقتصادی به طرحی گفته می‌شود که دولت‌ها برای کاهش هزینه‌ها و رفع کسری بودجه، به کاهش و یا حذف ارائه برخی خدمات و مزایای عمومی(مانند خدمات بهداشتی درمانی و تامین اجتماعی و ...) دست می‌زنند. این طرح که به منظور مقابله با کسری بودجه توسط برخی دولت‌ها انجام می‌شود گاهی اوقات به افزایش میزان مالیات،کاهش دست مزدها، افزایش دریافت وام‌ها و کمک‌های مالی خارجی می‌انجامد.(کمک هایی که معمولا نمی توان انتظار داشت بدون چشم داشت انجام شود...!) مثل آنچه در یونان و یا اسپانیا روی داد. بجای آنکه دولت و سازمانهای وابسته به آن از هزینه های جاری خود کم کنند این مردم هستند که بار بی مسئولیتی و اشتباهات مسئولین کشورشان را بر دوش می کشند. حتی به قیمت از دست رفتن زندگی شان.

نکته ی جالب ریاضت اقتصادی که بیشتر به لطیفه ای تاریخی شباهت دارد، انجام شدن آن در دولت هایی است که خود را مهد لیبرالیسم و اقتصاد لیبرال می دانند حا آنکه ریاضت اقتصادی فی نفسه یک راه حل اجتماعی (و در واقع سوسیالیستی! است).

اما اقتصاد مقاومتی که می توان طراح آن را امام خامنه ای دانست دارای شاخص های متفاوتی است.

اقتصاد مقاومتی یعنی تمرکز بر حوزه هایی که دشمن روی آن ها دست گذاشته و یا شاید خواهد گذاشت در شرایطی مانند امروز با تحریم هایی بی سابقه و در کنار آن تلاش برای استفاده از حداکثر توان جهت تبدیل آن نقاط ضعف به نقاطط قوت جهت استفاده از مزایای تولید سرمایه ی آن. مثالی که در این اواخر برای همه ی ما قابل لمس بوده، ماجرای بنزین و وابستگی شدید ما به خارج به دلیل وصرف بی رویه ی آن و وارد 60 درصدی از میزان مصرفمان که دشمنان کشور را به طمع استفاده از حربه ی تحریمش انداخته بود اما با درایت و برنامه ریزی صحیح امروز در عین کاهش حداقل 15 میلیون لیتری در مصرف روزانه، شاهد تولید مازاد بر مصرف داخلی بنزین در کشور هستیم. نکته مهم اقتصاد مقاومتی ایجاد باور همگانی و تلاش برای تحقق بخشیدن به فاکتورهای آن است.

مولفه های ریاضت اقتصادی مولفه های اقتصاد مقاومتی
1 کاهش مستقیم حقوق ها عدم کاهش درآمدها بلکه افزایش درآمدها: «هدفمند کردن یارانه‌ها هم در جهت شکل دادن به اقتصاد ملى است؛ که این ها میتواند هم رونق ایجاد کند - در تولید، در اشتغال - و هم موجب رفاه شود»
2 کاهش غیر مستقیم حقوق ها از راه افزایش مالیات عدم افزایش مالیات؛ بلکه کاهش مالیات برای برخی از بنگاه های تولیدی
3 کاهش و حذف برخی از خدمات عمومی عدم کاهش خدمات عمومی، بلکه افزایش خدمات عمومی مانند طرح پزشک خانواده و ...
4 کم مصرف کردن به دلیل فقر و نداری و از سر ناچاری «مسئله مدیریت مصرف، یکى از ارکان اقتصاد مقاومتى است؛ یعنى مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر. هم دستگاه‌هاى دولتى، هم دستگاه‌هاى غیر دولتى، هم آحاد مردم و خانواده‌ها باید به این مسئله توجه کنند؛ که این واقعاً جهاد است.>انسان میتواند ادعا کند که این اجر جهاد فى‌سبیل‌اللّه‌ را دارد.»
5 روی آوردن مردم به کالاهای خارجی به ویژه چینی به دلیل قیمت پایین آن «از تولید داخلى استفاده کنیم؛ این را همه دستگاه‌هاى دولتى توجه داشته باشند - دستگاه‌هاى حاکمیتى، مربوط به قواى سه‌گانه - سعى کنند هیچ تولید غیر ایرانى را مصرف نکنند؛ ... خود مردم راه مصرف کالاهاى خارجى را ببندند».
6 حذف فرصتهای شغلی عدم حذف فرصت های شغلی بلکه افزایش آن: «دلیل دومِ ما که امروز کار برامان مهم است، کارآفرینى مهم است، این است که ما امروز در مقابل یک فشار جهانى قرار داریم. دشمنى وجود دارد در دنیا که میخواهد با فشار اقتصادى و با تحریم و با این کارهائى که شماها میدانید، سلطه‌ى اهریمنى خودش را برگرداند به این کشور... ما باید یک اقتصاد مقاومتىِ واقعى در کشور به وجود بیاوریم. امروز کارآفرینى معناش این است.»
7 افزایش ناامنی اقتصادی، کاهش تولید و سرمایه گذاری و فرار سرمایه ها افزایش امنیت اقتصادی، تولید، جذب سرمایه گذاری حتی رشد سرمایه گذاری خارجی
8 کاهش بودجه های عمرانی و سرمایه گذاری و در نتیجه طولانی شدن مدت زمان مورد نیاز برای بهره برداری و برگشت سرمایه های هزینه شده در طرح ها و ناگزیری دولت در تصمیم های مقطعی و خلق الساعة «استفاده‌ حداکثرى از زمان و منابع و امکانات. از زمان باید حداکثر استفاده بشود. طرحهائى که سالهاى متمادى طول میکشید، امروز خوشبختانه با فاصله‌ى کمترى انسان مى‌بیند که فلان کارخانه در ظرف دو سال، در ظرف هجده ماه به بهره‌بردارى رسید. ...تصمیم هاى خلق‌الساعه[1] و تغییر مقررات، جزو ضربه‌هائى است که به اقتصاد مقاومتى وارد میشود و به مقاومت ملت ضربه میزند.»
9 حرکت دولتی سازی شرکت های ورشکسته از طریق خرید سهام افراد مانند حرکت عجیبی که در جریان بحران اقتصادی آمریکا رخ داد. عدم دولتی سازی بلکه خصوصی سازی اقتصاد: «اقتصاد مقاومتى الزاماتى دارد. مردمى کردن اقتصاد، جزو الزامات اقتصاد مقاومتى است. این سیاستهاى اصل 44 ;که اعلام شد، میتواند یک تحول به وجود بیاورد؛ و این کار باید انجام بگیرد.»
10 افزایش ناامنی اجتماعی و جنبش های اعتراضی «اقتصاد مقاومتى تحریم بنزین را خنثى کرد. ... هدفمند کردن یارانه‌ههم در جهت شکل دادن به اقتصاد ملى است؛ که اینها میتواند هم رونق ایجاد کند - در تولید، در اشتغال - و هم موجب رفاه شود؛ اینها مایه رشد تولید کشور، رشد اقتصادى کشور، مایه اقتدار یک کشور است. با رشد تولید، یک کشور در دنیا اقتدار حقیقى و آبروى بین‌المللى پیدا می کند.»
11 وابستگی به استقراض و وامهای ربوی از بانکهای خارجی «کاهش وابستگى به نفت یکى دیگر از الزامات اقتصاد مقاومتى است. این وابستگى، میراث شوم صد ساله ماست.»
12 بی ثباتی سیاسی و مخدوش شدن استقلال و اقتدار کشور «یک واقعیت دیگر هم این است که اگر کشور در مقابل فشارهاى دشمن - از جمله در مقابل همین تحریمها و از این چیزها - مقاومت مدبرانه بکند، نه فقط این حربه کُند خواهد شد، بلکه در آینده هم امکان تکرار چنین چیزهائى دیگر وجود نخواهد داشت»
13 علائمی که تاکنون از اجرای طرح اقتصاد ریاضتی در یونان گزارش می شود، موفقیت چندانی را نشان نمی دهد. «به نظر ما طرحهاى «اقتصاد مقاومتى» جواب میدهد. همین مسئله سهمیه‌بندى بنزین که اشاره کردند، جواب داد. اگر بنزین سهمیه‌بندى نمیشد، امروز مصرف بنزین ما از صد میلیون لیتر در روز بالاتر میرفت. ... اقتصاد مقاومتى تحریم بنزین را خنثى کرد.»


----------------------------------------------

1) درایت امام خامنه ای در جهت دهی به فضای کلان اقتصادی کشور در طی شیب نرم با فرهنگ سازی:
«ما چند سال پیش «اقتصاد مقاومتى» را مطرح کردیم. ... اقتصاد کشور ما براى آنها نقطه مهمى است. هدف دشمن این بود که بر روى اقتصاد متمرکز شود ... این شعارهاى سال حلقه‌هائى بود براى ایجاد یک منظومه‌ى کامل در زمینه مسائل اقتصاد؛ یعنى اصلاح الگوى مصرف، مسئله‌ى جلوگیرى از اسراف، مسئله‌ى همت مضاعف و کار مضاعف، مسئله جهاد اقتصادى، و امسال تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه‌ى ایرانى».

نویسنده: حسین ییلاقی اشرفی

منبع: پایگاه اطلاع رسانی خط امید




موضوع مطلب :



درباره وبلاگ


حضرت آیت الله خامنه ای: این که ما عرض کردیم «اقتصاد مقاومتی» این یک شعار نیست؛ این یک واقعیت است. کشور دارد پیشرفت می کند. ما افق های بسیار بلند و نویدبخشی را در مقابل خودمان مشاهده می کنیم.
آرشیو وبلاگ
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 7
بازدید دیروز: 13
کل بازدیدها: 48677
Free1