سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
جهاد اقتصادی
 
 
پنج شنبه 91 بهمن 19 :: 9:38 صبح ::  نویسنده : پوررحیمی

ایران را باید وجب به وجب گشت تا نیازهای هر منطقه را شناخت و برای رفع آنها برنامه ریزی کرد. کاری که در حال حاضر گروه های جهادی در مورد مناطق محروم و کم برخوردار انجام می دهند و الحق و والانصاف نیز بسته به بضاعتشان به نحو احسن به نتیجه می رسانند.
به همین بهانه به سراغ حجت الاسلام مبین نظری ، عضو هیات امنای گروه نسیم وصال رفتیم تا نقطه نظرات ایشان را در مورد حرکت های جهادی و ضررورت ها و نیازها و پتانسیل هایشان جویا شویم:


شما نقطه عطف حرکت های جهادی و فعالیت در مناطق محروم را در چه چیزی می بینید؟
** حضور جهادگران طلبه و روحانی در مناطق محروم تاثیر بسزایی روی افکار اهالی منطقه و خود جهادگران دارد. این که جهادگران در 7 الی 10 روز با کمبود امکانات رفاهی بتوانند چنین خدمت رسانی خوبی برای ساکنین داشته باشند واقعا حایز اهمیت است. اعضای تیم جهادی به علت خدمت رسانی به مردم، کمبود امکانات منطقه را نادیده می گیرند و خودشان را با شرایط سخت وفق می دهند و با شرایط طوری کنار می آیند تا بتوانند اسباب خدمت رسانی به مردم را فراهم کنند. آنها به خودشان سخت می گیرند تا مردمی که یک عمر در سختی و محرومیت به سر می برند در آسودگی باشند و با سختی دادن به خودشان قصد دارند خدمتی در جهت رفاه مردم انجام دهند.



آیا می توان کاری کرد که فعالیت ها به کار آفرینی در مناطق کم برخوردار تبدیل شود؟
** در موضوع جهاد همیشه دو محور مد نظر قرار دارد. یکی مدیریت جهادی و دیگری انتقال فرهنگ اقتصاد مقاومتی در مناطقی که جهادگران می روند. مدیریت جهادی به معنای استفاده بهینه، به موقع و حداکثری از امکانات موجود و در کمترین زمان می باشد. یعنی پروژه هایی که نیاز به کار 10 ماهه دارند ما این پروژه ها را با تقویت روحیه جهادی-انقلابی در 2 الی 3 ماه انجام دهیم و کارها را نسبت به نیازی که تشخیص می دهیم اولویت بندی کنیم تا به نتیجه برسیم. مدیریت جهادی یک روحیه مدیریتی انقلابی می خواهد زیرا مدیری که خودش مستقیم با فضای نیاز و محرومیت درگیر است نیاز واقعی را به خوبی از نیاز کاذب تشخیص می دهد و کار را مطابق با نیاز اصلی پیش می برد.

به نظر شما در این مسیر می توان الگوسازی کرد؟
** لازمه این امر یک شروع خوب واستمراربخشی به حرکت است. به این صورت که جهادگران اول باید از زندگی شخصی خودشان شروع کنند و از طریق زندگی ساده الگو سازی داشته باشند. بعضا افراد در زندگی مخارجی می پردازند و این در حالی است که این هزینه ها ضروری نبوده و کم کردن هزینه های غیر ضروری به هدفمند کردن هزینه ها و استفاده صحیح و بهینه از امکانات کمک زیادی می کند و ما با مطلوب کردن سبک زندگی که مد نظر مقام معظم رهبری است می توانیم به یکی از عرصه های تولید ملی و اقتصاد مقاومتی برسیم و برای مردم محروم الگو سازی کنیم.

جدای از بحث سازندگی، عملکرد فرهنگی گروهها را که مد نظر مقام معظم رهبری هم هست را چطور ارزیابی می کنید؟
** ما در جامعه دو انقلاب سیاسی و فرهنگی داشتیم که انقلاب فرهنگی باید همچنان ادامه پیدا کند. مهمترین تحول در هر جامعه، تحول فرهنگ است زیرا اگر فرهنگ اولویت اول قرار گیرد و به سمت مطلوب حرکت کند مشکلات جامعه در فضای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حل خواهد شد. اردوهای جهادی می توانند نقش بسزایی در فضای فرهنگی کار وتلاش، فرهنگ مجاهدت و فرهنگ خدمت رسانی، علی الخصوص در مناطق محروم داشته باشند. البته در فضای جهاد فرهنگی دستگاه های دولتی هم باید وظایف خودشان را به خوبی بدانند و هر سازمان نقشش را نسبت به برنامه های توسعه پنجم و شورای عالی انقلاب که تصویب شده به نفع مطلوب و کیفیت و کمیت بالا انجام دهند. مقام معظم رهبری فرمودند:"جهاد فرهنگی، درس انبار کردن نیست." این نکته بسیار مهم است که اگر کسی قصد ورود به فضای جهاد فرهنگی را دارد باید تعهداتش را با تخصصش همراه و قرین کند. زیرا جهاد فرهنگی عرصه های مختلفی دارد. در حال حاضر فضای مجازی یک اصل مهم در جهاد فرهنگی است. همچنین در فضای غیر مجازی بخشهای مختلفی مثل حجاب وعفاف و...وجود دارد که نیروهای خاص خودش را با تخصص بالا می طلبد.

و در بحث انتقال فرهنگ اقتصاد مقاومتی چه کارهایی در اردوها انجام می شود؟
** در مناطقی که جهادگران حضور می یابند باید هدف و ماهیت اقتصاد مقاومتی و ارکان تشکیل دهنده آن برای ساکنین تشریح شود. در خانواده ها نقش مادران در جهت دهی به اقتصاد خانواده بسیار موثر است به همین منظور ما کارگروه های تخصصی از خواهران تشکیل داده ایم تا در اردوهای جهادی نقش مادران در اقتصاد مقاومتی و هدفمندی هزینه ها در مخارج خانواده را برایشان تشریح کنند. همچنین کارگروه هایی با همین هدف برای سایر اقشار داریم. وظیفه کارگروه ها به این صورت است گروه ها بر اساس تخصصشان به اصناف مربوطه می روند و اقتصاد مقاومتی که مد نظر مقام معظم رهبری است را توضیح می دهند که این اقتصاد حول چه محورهایی می چرخد و هر صنف برای رسیدن به این هدف باید چه نقشی را ایفا کنند. بعد از تشریح و تبیین کامل این ارکان سفیران اقتصاد مقاومتی در مناطق محروم از مردم کمک عملی می گیرند.

منبع : جوان آنلاین




موضوع مطلب :



درباره وبلاگ


حضرت آیت الله خامنه ای: این که ما عرض کردیم «اقتصاد مقاومتی» این یک شعار نیست؛ این یک واقعیت است. کشور دارد پیشرفت می کند. ما افق های بسیار بلند و نویدبخشی را در مقابل خودمان مشاهده می کنیم.
آرشیو وبلاگ
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 0
کل بازدیدها: 48557
Free1