سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
جهاد اقتصادی
 
 
یکشنبه 91 آبان 21 :: 11:0 صبح ::  نویسنده : پوررحیمی

 

اقتصاد سیاسی پس از غلبه اوباما

دنیای اقتصاد - پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و ماندگار شدن او در کاخ سفید، علاوه‌بر اثراتی که در زندگی شهروندان ایالات‌متحده می‌گذارد، به تغییر برخی چشم‌اندازها در خارج از این کشور نیز منجر می‌شود؛ نخستین تغییرات پس از غلبه باراک اوباما بر میت رامنی، در نوسانات بازار جهانی طلا روی داد و بار دیگر قیمت طلا را به بیش از 1730 دلار رساند؛ هرچند این قیمت در اواخر وقت روز گذشته بار دیگر اندکی افت کرد. در سایر بازارهای کالایی جهان هم اولین واکنش به این اتفاق، رشد قیمت‌ها بود. از سوی دیگر چشم‌اندازهای سیاسی جهان با انتخاب مجدد باراک اوباما به ریاست‌جمهوری آمریکا اندکی روشن‌تر شد. از جمله در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 (شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) خوش‌بینی‌ها به از سرگیری قریب‌الوقوع مذاکرات بار دیگر اوج گرفت؛ به ویژه آنکه سعید جلیلی و کاترین اشتون، مذاکره‌کنندگان ارشد دو طرف قرار است بار دیگر به زودی با یکدیگر گفت‌وگو کنند. همین خوش‌بینی‌ها باعث برخی تحولات مثبت در بازارهای داخلی نیز شد که از جمله آنها می‌توان به رشد بیش از یک درصدی شاخص بورس و کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار ارز اشاره کرد.


تاثیر انتخاب مجدد باراک اوباما بر گفت‌وگوهای ایران و 1+5
مذاکرات هسته‌ای سرعت می‌گیرد؟

دنیای‌اقتصاد- انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده علاوه بر آنکه برای مردم آمریکا مهم بود از سویی سایه‌اش را هم بر مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 انداخته بود. چنانکه بسیاری از تحلیلگران سیاسی از سرگیری هرگونه مذاکرات شش قدرت جهانی با ایران را به بعد از روشن شدن نتایج انتخابات آمریکا موکول کرده بودند. حالا هم  روزنامه عرب زبان الحیات به نقل از منابع دیپلماتیک پیش‌بینی کرده است که مذاکرات ایران و کشورهای غربی پس از برگزاری انتخابات آمریکا و پیروزی دوباره باراک اوباما از سرگرفته شود.

از زمان طرح موضوع از سرگیری مذاکرات ایران و اعضای 1+5، این گمانه وجود داشت که این سری از گفت‌وگو ها به سرعت و بدون توجه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار نخواهد شد. اولین بار محمود احمدی‌نژاد در جریان سفرش به ایالات متحده در گفت‌وگویی اعلام کرد که تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور تغییر ملموسی در سیاست‌های آمریکا رخ نخواهد داد و به اعتقاد او آینده مذاکرات پس از تعیین نتایج انتخابات آمریکا مشخص خواهد شد. پس از آن بسیاری از رسانه‌های خارجی هم در اخبار و گزارش‌های خود به نوعی بر این گفته احمدی‌نژاد صحه گذاشتند و در گمانه‌زنی‌های خود تاریخ برگزاری دور جدید مذاکرات را بعد از انتخابات 6 نوامبر اعلام کردند و به این وسیله این تاریخ به گونه‌ای در محافل سیاسی به حالت رسمی پذیرفته شد. به ویژه آنکه یک مقام آگاه در شورای‌عالی امنیت ملی ایران به شبکه پرس تی وی گفته بود که مذاکرات هسته‌ای ایران تا برگزاری انتخابات آمریکا برگزار نخواهد شد.
اکنون اما با روشن شدن وضعیت انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا و با توجه به هماهنگی‌های طرف ایرانی و اروپایی برای شروع مذاکرات به نظر می‌رسد که زمان زیادی تا برگزاری دور جدید گفت‌وگوها باقی نمانده باشد. به ویژه آنکه طرف‌های در گیر در برنامه هسته‌ای ایران همچون روسیه و چین همواره بر عامل زمان در مذاکرات تاکید کرده‌اند و خواستار هرچه سریع‌تر برگزار شدن گفت‌وگوها شدند.
بر همین اساس، هیلگا اشمیت معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت که زمان برای رسیدن به نتیجه در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است.
به گزارش ایسنا، روزنامه «استرالین» گزارش داد که هیلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای مذاکرات رسمی در سطح عالیرتبه درباره موضوعات مهم جهانی، تهدیدهای امنیتی فراملی و گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران به عنوان بخشی از گفت‌وگوی دوسالانه استراتژیک استرالیا - اتحادیه اروپا در کانبرا به سر می‌برد، مدعی شد که ایران هنوز «گام‌هایی تعیین‌کننده» را در گفت‌وگوهای بین‌المللی با اعضای دائم شورای امنیت و آلمان بر نداشته است.
وی در ادامه مدعی شد: چالش اصلی تردید درباره برنامه هسته‌ای ایران و امکان یک برنامه تسلیحات هسته‌ای است که قطعا ماشه یک رقابت تسلیحات هسته‌ای در منطقه را می‌کشد. وی ادامه داد: البته این چیزی است که باید از آن جلوگیری شود.
وی همچنین در ادامه اظهارات بی‌اساس خود گفت که ایران مسلح به سلاح هسته‌ای چالشی برای رژیم منع اشاعه هسته‌ای است و مدعی شد که اگرچه ایران مذاکرات را انجام می‌دهد اما هنوز مفاد پیشنهادی را که به آن ارائه شده رعایت نکرده است.
در کنار اشمیت که در استرالیا به سر می‌برد، وزیر امور خارجه انگلیس در حاشیه همین اجلاس با نخست‌وزیر استرالیا درباره ایران و سوریه مذاکره کرد.
به گزارش ایسنا، روزنامه «استرالین» گزارش داد: ویلیام هیگ، از حضور استرالیا در شورای امنیت سازمان ملل استقبال کرد و به جولیا گیلارد، نخست‌وزیر استرالیا گفت که خود را برای «دوره‌ای چالشی» آماده کند.او ظاهرا به گیلارد گفته است که تمرکز بسیار شدیدی بر ایران و سوریه وجود خواهد داشت.بر اساس این گزارش گیلارد به ابراز نگرانی درباره ایران و سوریه پرداخته است. وی همچنین به فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه گفته است که استرالیا به درخواست برای تحریم جدی ایران ادامه خواهد داد.
از سوی دیگر چین هم از آژانس بین‌الملی انرژی اتمی و گروه «1+5» خواست گفت‌وگو و همکاری با ایران را برای حل مساله هسته‌ای تقویت کنند.
پایگاه اینترنتی «گلوبال تایمز» با اشاره به این خبر گزارش داد: هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود که اولویت برتر این است که پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان به گفت‌وگوها پایبند باشند و آژانس همکاری با ایران را برای حصول پیشرفت در زمانی سریع‌ تقویت کند.سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: مساله هسته‌ای ایران پیچیده و حساس است. وی ادامه داد: اما اگر همه طرف‌های مربوطه گفت‌وگو و همکاری را به شکلی منعطف و معقول ارتقا بخشند، یک راه‌حل به دست خواهد آمد.

 

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد

 





موضوع مطلب :



درباره وبلاگ


حضرت آیت الله خامنه ای: این که ما عرض کردیم «اقتصاد مقاومتی» این یک شعار نیست؛ این یک واقعیت است. کشور دارد پیشرفت می کند. ما افق های بسیار بلند و نویدبخشی را در مقابل خودمان مشاهده می کنیم.
آرشیو وبلاگ
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 9
کل بازدیدها: 48646
Free1