سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
جهاد اقتصادی
 
 
جمعه 91 مرداد 27 :: 12:0 صبح ::  نویسنده : پوررحیمی

یکی از ویژگی‌هایی که در برخی جوامع، از دیرباز تاکنون وجود داشته و همچنان نیز وجود دارد، زیاده‌طلبی، فزون‌ خواهی و میل به سلطه بر دیگران است که خاستگاه بسیاری از جنگ‌ها و منازعات کوچک و بزرگ در طول تاریخ بوده و هنوز نیز هست؛ خصلتی نامیمون و ناپسند که هماره به تباهی تمدن‌ها و جان ‌باختن تعداد بیشماری از انسان‌ها انجامیده‌ است.

متاسفانه در قرون اخیر این‌گونه اقدامات با هدف سلطه و بهره‌گیری از کشورهای کمتر توسعه‌یافته و در‌قالب تهاجم‌های نظامی و فرهنگی، آثار و پیامدهایی ویرانگر برجای نهاده که جنگ‌های جهانگیر در چند دهه اخیر و تمایل به سلطه‌طلبی بر سرزمین‌های آسیایی و آفریقایی، نمونه‌هایی بارز و فراوان از این سیاست است.

حملات گسترده به عراق و افغانستان و ستمی وصف‌ناشدنی که از سوی رژیم اشغالگر قدس بر مردم مظلوم فلسطین رفته است، نیز در این راستا قابل ذکر است.

اما در این میان، آنچه نهال امید را در میان ملت‌های ستمدیده و مظلوم زنده نگه می‌دارد، هوشیاری و بیداری دولت‌ها و مردمی است که هیچ‌گاه تن به ذلت و خواری نسپردند و همواره در برابر انواع هجمه‌ها، دست به مقاومت زدند که نمونه آشکار آن بیداری اسلامی در برخی کشورهای عرب و مسلمان است که با تاسی به انقلاب مردم ایران، هوشمندانه هر حیله و تزویری را نقش بر آب کردند و جان و مال خود را سپر ساختند تا هویت دینی، ملی و فرهنگی خویش را از‌غارت سلطه‌گران در امان بدارند.

تلاش‌های استکبار طی چند سال اخیر برای درهم‌شکستن اراده ملت ایران و دست زدن به اقدامات غیرانسانی و ضدبشری ـ به‌رغم شعارپردازی‌های حقوق‌بشری و انسان‌دوستانه ـ امری است بی‌نیاز از توضیح که از چشم جهانیان، پنهان نمانده و نخواهد ماند؛ اما آنچه رسانه‌های غربی از بیان آن استنکاف می‌ورزند و آن را نادیده می‌انگارند، واکنش ملت ایران و مسئولان آن است که راه را بر هر حیله و تزویری بسته و دشمنان را به محاق افکنده است؛ اقدامی برآمده از خرد که امروز در عرصه اقتصاد و در قالب «اقتصاد مقاومتی» به‌عنوان بخشی از سیاست کلان نظام رخ نموده است.

صنعت نفت ایران، به‌عنوان جدی‌ترین رکن اقتصاد کشور که در یکصد سال اخیر، همواره بار مسوولیت حمایت از اقتصاد و صنعت ایران را بر دوش داشته، به تدبیر مدیران و کارکنان خود، در این آوردگاه، نقشی شایسته ایفا کرده و با بهره‌جویی از منویات رهبر انقلاب، با هدف ایجاد جهش در عرصه خودکفایی، قوام بخشیدن به بنیان‌های تولید در داخل کشور و حمایت جدی و همه‌سویه از ساخت داخل، به‌کارگیری سرمایه داخلی، ارتقای بنیان‌های پژوهش و تولید علم و فناوری و مهم‌تر از همه برقراری ارتباطی تنگاتنگ و همسو میان پنج حلقه تحقیق، آموزش، ترویج، اجرا و بهره‌بر‌داری، به تقویت شالوده‌های اقتصاد مقاومتی پرداخته و با توجه جدی و حمایت گسترده از صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی، پشتیبانی از سرمایه‌گذاران به منظور ایجاد پشتوانه مالی و رشد و گسترش تولید علم و فناوری، ضمن اقداماتی همچون اشتغالزایی و رونق بخشیدن به کسب و کار در کشور و ایجاد فضای مناسب و مطلوب برای جوانان و اندیشه‌های نو، تحقق خودباوری را امری دردسترس قرار داده و با جذب نخبگان و فراهم‌ آوردن امکان تجربه‌اندوزی برای آنان، گام‌هایی بلند برداشته است.

مجموعه کارکنان و مدیران صنعت نفت، با اذعان به این واقعیت که رویکرد اقتصاد مقاومتی، موثرترین عامل غلبه بر دشمن و کاربردی ترین شیوه در تضمین منافع ملت ایران است، برای جامه عمل پوشاندن به این باور، از پای نخواهند نشست و در هر مسوولیتی که برعهده دارند، اقتدار و سربلندی ایران در سایه عمل به منویات خردمندانه رهبر‌انقلاب، یگانه اندیشه آنان خواهد بود.

نماد این تلاش، موفقیت‌های عظیمی است که در همه زیرمجموعه‌های صنعت نفت، از اکتشاف و تولید، انتقال و پالایش، تولید علم و فناوری، آموزش و پژوهش تا عرضه و صادرات قابل ردگیری بوده و حاصل آن عبور از خام‌فروشی و خودکفایی است که جلوه‌های آن، از هم‌اکنون در افق آشکار است.

نویسنده: رستم قاسمی ـ وزیر نفت

منبع: جام جم آنلاین




موضوع مطلب :



درباره وبلاگ


حضرت آیت الله خامنه ای: این که ما عرض کردیم «اقتصاد مقاومتی» این یک شعار نیست؛ این یک واقعیت است. کشور دارد پیشرفت می کند. ما افق های بسیار بلند و نویدبخشی را در مقابل خودمان مشاهده می کنیم.
آرشیو وبلاگ
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 3
کل بازدیدها: 48553
Free1