سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
جهاد اقتصادی
 
 
یکشنبه 91 مرداد 22 :: 12:0 صبح ::  نویسنده : پوررحیمی

اشاره مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی در سال حمایت از تولید ملی، دارای ابعاد گسترده‌ای است که برای کاربردی کردن آن باید به فرآیندهای رفتاری و روانی جامعه قبل از هر چیز توجه کرد. همایش، مقاله، سخنرانی و مصاحبه از ابزار لازم برای گفتگو و کنکاش در این زمینه است اما امیدوارم این موضوع پراهمیت در میان این هیاهوها مخفی و مغفول نشود و این بار برای این که این فرآیند علمی در مرحله تجزیه و تحلیل باقی نماند کارگروه علمی و کاربردی برای اجرایی کردن آن تشکیل شود. رفتار اقتصاد مقاومتی یعنی بالا بردن توانمندی‌های مردم برای مقابله با شرایط جنگ اقتصادی و روانی تحمیل شده از سوی قشون اقتصادی امریکا و لابی صهیونیسم.

 

از نگاه رفتارشناسی اصلی‌ترین ابزار برای جلوگیری از ترویج اقتصاد مقاومتی عبارتند از:

یک/ ایجاد اضطراب و دلهره اجتماعی توسط رسانه‌های بیگانه و بعضی از به ظاهر صاحب‌نظران داخلی در راستای ایجاد جنگ روانی

دو/ تضعیف مدیریت میانی کشور و همینطور رده مدیریت‌های عالی اجرایی با مطرح کردن مسائل حاشیه‌ای و کشاندن اختلاف سلیقه‌ها به متن جامعه برای متزلزل نشان دادن مدیریت کشور

سه/ ایجاد امواج کاذب درمورد اقلامی که به غلط در کشور ما ترازوی سنجش وضعیت اقتصادی شده است؛ مثل سکه و ارز که اولین پله‌های ایجاد و تقویت اضطراب اجتماعی شده‌اند و تولید احساس عدم امنیت اقتصادی در جامعه کردند

چهار/ تحریک دارندگان نقدینگی برای هجوم به خرید سکه و ارز و همینطور خارج کردن پول از بانک‌ها با گسترش شایعات سقوط ریال و رسیدن دلار تا هفت هزار تومان. همچنین ایجاد دلهره اجتماعی در مردم و تشویق آنها به انبار کردن کالا حتی اقلامی که در طول سال و ماه مصرف چندانی ندارند مثل خیارشور، رب گوجه به بهانه گرانتر شدن روزانه و ساعتی و در همین مسیر ایجاد بعضی از ناامنی‌های اجتماعی به خاطر گسترش دادن این رفتار در جامعه.

برای رفتارسازی در اقتصاد مقاومتی و کاربردی کردن این ابزار ارزنده در شرایط حاضر که حلقه‌های تحریم تنگ‌تر شده و اربابان صهیونیست امریکا دستورات پی در پی در راستای فلج کردن اقتصادی ایران صادر میکنند محورهای زیر قابل اشاره به نظر میرسد:

الف/ بعضی از واحدهای تولیدی دولتی مثل خودروسازان به گسترش این شایعات دامن زده و با محدود کردن عرضه تولیدات باعث گرانتر شدن خودروهای داخلی شده که تکلیف این مابه التفاوت باید توسط نهادهای امنیتی و نظارتی مشخص شود چرا که بسیاری از افراد ثبات و عدم ثبات اقتصادی کشور را با قیمت خودرو، خانه و ارز، ارزیابی میکنند و همین حرکتها خود باعث تضعیف مقاومت در جامعه میشود.

ب/ ترویج روحیه ساده‌زیستی و پرهیز از مصرف زدگی کاذب و اشرافی‌گری توسط رسانه‌ها و مسوولین اولین قدم در تبلور مقاومت در اقتصاد است. اکتفا به تولیدات داخلی و خودداری از خرید اقلام وارداتی غیرضروری، ویتامین‌های این تقویت بوده و وقتی مردم در خیابان‌ها شاهد حرکت خودروهای چند صد میلیونی خارجی هستند، از خود میپرسند آیا لازم است در این شرایط ارز کشور برای عقده‌گشایی یک عده هزینه شود؟

ج/ روحیه اشرافی‌گری مانع اصلی در پایه‌ریزی و تقویت رفتارهای مناسب در اقتصاد مقاومتی است و هر جا که ملت‌ها بر قدرت اقتصاد و صنعت خود تکیه کردند توانستند بر زورگویان غلبه کنند. جلوگیری از واردات غیرضروری مثل دسته بیل، عروسک و ... می‌تواند توانایی مقاومت را بالا برده چرا که در کشوری که مشکلات تهیه مواد اولیه دارو وجود دارد، ظروف کریستال و گران قیمت خارجی چه توجیهی برای حضور خود در بازار دارند؟

و آخرین نکته این که با توجه به قدرت نرم نهادهای قضایی و امنیتی شناسایی عوامل تضعیف توانمندی جامعه چه اخلالگران محورهای ارز و سکه و چه مشکل آفرینان عرضه خودروهای داخلی و آنان که تلاش می کنند تا با حرف و قلم خود از تحقق عینی اقتصاد مقاومتی جلوگیری کنند می‌تواند مقابله جدی با امربران بیگانه کند.

جمله آخر این که بدون رفتارسازی و بسترسازی روانی در جهت افزایش توانمندی مقاومت نمیتوان به اقتصاد مقاومتی دست یافت و برای تحقق این مهم بازگشت به مهندسی فرهنگ عمومی، اجتماعی و اقتصادی اصلی‌ترین الفبای این نهضت خواهد بود.

نویسنده: مجید ابهری

منبع: خبر آنلاین




موضوع مطلب :



درباره وبلاگ


حضرت آیت الله خامنه ای: این که ما عرض کردیم «اقتصاد مقاومتی» این یک شعار نیست؛ این یک واقعیت است. کشور دارد پیشرفت می کند. ما افق های بسیار بلند و نویدبخشی را در مقابل خودمان مشاهده می کنیم.
آرشیو وبلاگ
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 13
کل بازدیدها: 48671
Free1