سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
جهاد اقتصادی
 
 
شنبه 91 شهریور 25 :: 5:0 عصر ::  نویسنده : پوررحیمی

 


 مطمئن باشید بسیاری هستند که به دنبال آن هستند که از واژه اقتصاد مقاومتی به نفع خود استفاده کرده و در نهایت بگویید که آنچه شما مشاهده می کنید ثمره اقتصاد مقاومتی است، ( البته اقتصاد مقاومتی تحریف شده)
اقتصاد مقاومتی

یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی تحریم شده، معادل قرار دادن ریاضت اقتصادی با آن می باشد، برابری نادرست اقتصاد مقاومتی با ریاضت اقتصادی بیش از همه سودش به جیب کسانی است که از شرایط رکود تورمی سود برده و از سویی تمایل به هزینه کردن برای اصلاح اقتصاد ایران را ندارند. ریاضت اقتصادی به این معنا است که دولت از هزینه های خویش کاسته و بر درآمدهای خود از طریق افزایش مالیات و از طرق دیگر بیفزاید و این برای اقتصاد ایران فاجعه آفرین خواهد بود چرا که اگر قرار باشد برای حل مشکل رکود تورمی موجود در اقتصاد ایران دولت، اصلاح نشده و وظایف توسعه ای خود را انجام ندهد، مشکلات اقتصاد ایران عمیق شده و در نهایت مردم را در فقر و فلاکت فرو خواهد برد. بنابراین به هیچ وجه اقتصاد مقاومتی به معنای مقاومت مردم آن هم مقاومتی که به نفع دولت برای کاهش کسری بودجه خویش باشد، نیست، اقتصاد مقاومتی به این معنی است که مردم با دولتی که قصد دارد خودش را اصلاح کند و از طریق سیاست های مالی به حمایت از تولید کنندگان و شرکت های دانش بنیان بکند، همراهی بنماید. ریاضت اقتصادی برای دولت های است که نفع خود را بر نفع مردم ترجیح می دهند ولی دولت جمهوری اسلامی ایران باید نفع مردم را بخواهد و اساسا رسالت دولت چیزی جز همین نیست، لذا اگر دیدید و یا شنیدید که کسانی اقتصاد مقاومتی را علم کرده و طرح های ریاضت طلبانه را دنبال می کنند بدانید که این امر از دو حال خارج نیست، یا آنکه هیچ از الفبای اقتصاد نمی دانند و یا اینکه سودشان در طرح هایی است که کسری بودجه را کاهش و رکود تورمی را افزایش می دهد.

این که قرار باشد دولت منابع مالی را در جهت های پروژه های عمرانی و پروژه هایی که جزء ضروریات اقتصاد ایران نیستند، خرج کند، مطلوب نیست  چرا که این مخارج در اولویت قرار ندارد



ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :


روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست طی گزارشی از تلاش ایران برای مقابله با تحریم ها به وسیله راهکار «اقتصاد مقاومتی» نوشت موفقیت در این زمینه مستلزم آن است که ایرانی ها به محصولات ساخت داخل اعتماد کنند.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، واشنگتن پست طی گزارشی نوشت، درحالی که اقتصاد ایران با تحریم‌های اقتصادی روبرو است اما این کشور برای تامین نیازهای اساسی خود به داخل چشم دارد و تلاش می‌کند تا عادت‌های مصرفی جامعه را که به استفاده از برخی از محصولات خارجی خو گرفته است، تغییر دهد.

به نوشته این گزارش، مقامات ایران این اقدام را «اقتصاد مقاومتی» می‌نامند و این اقدام آنها نشان دهنده مقاومت در برابر تلاش‌های غرب برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای این کشور است. این تلاش‌ها با اینکه ثابت شده چالش‌انگیز است سبب می‌شود ایران از واردات بی‌نیاز شود و محصولات بیشتری را در داخل تولید کند.

درحالی‌که صادرات غیرنفتی ایران در سال‌های اخیر به سرعت تقویت شده اما مجموع واردات این کشور به طرز چشمگیرتری رشد یافته است. بر اساس آمار منتشره اتاق بازرگانی تهران، از زمان آغاز ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد از سال 2005، مجموع واردات ایران از 39.1 میلیارد دلار به 57.5 میلیارد دلار افزایش یافته است.



ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :


یکشنبه 91 مرداد 29 :: 12:0 صبح ::  نویسنده : پوررحیمی

اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست بلکه واقعیتی ناظر به ملاحظات داخلی و خارجی حاکم بر مناسبات پیشرفت ملت ایران است. حرکت رو به جلو ملت ایران برای فتح قله های پیشرفت یک واقعیت است اما معارضان و معارضه هایی نیز در داخل و خارج دارد. برای مقابله با این موانع باید ضمن شناخت موقعیت کنونی کشور و چشم انداز آینده نقشه راهی برای رسیدن به قله پیش رو داشت و به عنایت پروردگار امیدوار بود.

خداوند متعال در آیه 30 سوره فصلت می فرماید: "إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ-آنـهـایـی کـه گفتند پروردگار ما اللّه است و بر گفته خود مقاومت و استواری هم کـردنـد مـلائکـه بـر آنـان نـازل گـشـتـه و مـی گویند نترسید و غم مخورید و به بهشت بشارت و خوشوقتی داشته باشید بهشتی که در دنیا همواره وعده اش را به شما می دادند." در تفسیر المیزان ذیل این آیه و در توضیح "ثُمَّ اسْتَقَامُوا" علامه طباطبائی قدس سرُّه به نقل از راغب می نویسد:"کـلمه استقامت در اصل در خصوص طریقی به کار می رفته که به خط مـسـتـقـیـم کـشیده شده باشد، و در آیه شریفه (اهدنا الصراط المستقیم ) حق را به چنین راهـی تـشـبـیـه کـرده . سـپس می گوید: و استقامت انسان به این معنی است که همواره ملازم طـریـقه مستقیم باشد که خدای تعالی درباره چنین انسانهایی فرموده : (ان الّذین قالوا ربـنـا اللّه ثـم اسـتـقـامـوا)" در واقع استقامت بر طریق مستقیم خیر و برکت الهی را به همراه دارد. اما طریق مستقیم و تلازم به این طریق چگونه تحصیل می شود؟



ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :


شنبه 91 مرداد 28 :: 12:0 صبح ::  نویسنده : پوررحیمی

در تاریخ اقتصادی ایران ثبت است که رهبر‌معظم انقلاب از سال‌ها پیش اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده و بر ضرورت بازبینی در نظام‌های کنونی تأکید کرده بودند.

همچنین خودداری از خام‌فروشی نفت و حرکت به سمت اقتصاد غیرنفتی، استفاده حداکثری از کالاهای داخلی و نهراسیدن از تحریم‌های اقتصادی نیز از دیگر نکاتی است که سال‌ها پیش، از آغاز تحریم نفتی، از سوی مقام‌معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته بود. در ادامه مروری بر بیانات معظم‌له درباره اقتصاد مقاومتی خواهیم داشت.

اقتصاد مقاومتی واقعی

ما باید یک اقتصاد مقاومتی واقعی در کشور به وجود بیاوریم. امروز کارآفرینی معنایش این است. دوستان درست گفتند که ما تحریم‌ها را دور می‌زنیم؛ بنده هم یقین دارم. ملت ایران و مسئولین کشور تحریم‌ها را دور می‌زنند، تحریم‌کنندگان را ناکام می‌کنند؛ مثل موارد دیگری که در سال‌های گذشته در زمینه‌های سیاسی بود که یک اشتباهی کردند، یک حرکتی انجام دادند، بعد خودشان مجبور شدند برگردند، یکی‌یکی عذرخواهی کنند.

در دیدار جمعی از کارآفرینان سراسر کشور ـ 16/06/89



ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :


جمعه 91 مرداد 27 :: 12:0 صبح ::  نویسنده : پوررحیمی

یکی از ویژگی‌هایی که در برخی جوامع، از دیرباز تاکنون وجود داشته و همچنان نیز وجود دارد، زیاده‌طلبی، فزون‌ خواهی و میل به سلطه بر دیگران است که خاستگاه بسیاری از جنگ‌ها و منازعات کوچک و بزرگ در طول تاریخ بوده و هنوز نیز هست؛ خصلتی نامیمون و ناپسند که هماره به تباهی تمدن‌ها و جان ‌باختن تعداد بیشماری از انسان‌ها انجامیده‌ است.

متاسفانه در قرون اخیر این‌گونه اقدامات با هدف سلطه و بهره‌گیری از کشورهای کمتر توسعه‌یافته و در‌قالب تهاجم‌های نظامی و فرهنگی، آثار و پیامدهایی ویرانگر برجای نهاده که جنگ‌های جهانگیر در چند دهه اخیر و تمایل به سلطه‌طلبی بر سرزمین‌های آسیایی و آفریقایی، نمونه‌هایی بارز و فراوان از این سیاست است.

حملات گسترده به عراق و افغانستان و ستمی وصف‌ناشدنی که از سوی رژیم اشغالگر قدس بر مردم مظلوم فلسطین رفته است، نیز در این راستا قابل ذکر است.

اما در این میان، آنچه نهال امید را در میان ملت‌های ستمدیده و مظلوم زنده نگه می‌دارد، هوشیاری و بیداری دولت‌ها و مردمی است که هیچ‌گاه تن به ذلت و خواری نسپردند و همواره در برابر انواع هجمه‌ها، دست به مقاومت زدند که نمونه آشکار آن بیداری اسلامی در برخی کشورهای عرب و مسلمان است که با تاسی به انقلاب مردم ایران، هوشمندانه هر حیله و تزویری را نقش بر آب کردند و جان و مال خود را سپر ساختند تا هویت دینی، ملی و فرهنگی خویش را از‌غارت سلطه‌گران در امان بدارند.



ادامه مطلب ...


موضوع مطلب :


1   2   3   4   >   
درباره وبلاگ


حضرت آیت الله خامنه ای: این که ما عرض کردیم «اقتصاد مقاومتی» این یک شعار نیست؛ این یک واقعیت است. کشور دارد پیشرفت می کند. ما افق های بسیار بلند و نویدبخشی را در مقابل خودمان مشاهده می کنیم.
آرشیو وبلاگ
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 7
کل بازدیدها: 48491
Free1